Zvyšovanie športovej výkonnosti prostredníctvom meditácie

20.04.2014 12:12

Každý športovec bude súhlasiť s tvrdením, že energia je kľúčovým prvkom, ktorý ho dovedie k športovému úspechu. Jedlo, odpočinok pomocou spánku, dýchanie a meditácia sú štyrmi zdrojmi energie.

Množstvo energie získanej meditáciou je niekoľkonásobne väčšie ako to, ktoré získame spánkom. Zhruba 20 minút meditácie možno zrovnať s ôsmymi hodinami hlbokého spánku. Meditácia je nepochybne najúčinnejšou známou technikou slúžiacou na odbúranie stresu a nepokoja a na obnovu zdravia. Ponúkame vám 8 krokov, ktorými môžete odštartovať svoj meditačný program, ktorý podporí nielen váš športový výkon, ale zlepší aj váš život.

 

1. Joga

Koncept jogy je výrazne odlišný od konceptu cvičenia na západe. Pred tým ako začnete meditovať, odporúča sa ju spoznať a cvičiť. Cvičenie jogy uvoľňuje veľké množstvo energie, ktoré umožňuje vašej mysli relaxovať v pokoji.

Vykonajte 5-10 opakovaní sekvencie polôh ako napríklad Pozdrav Slnku (Surya Namaskar), v ktorej je každá póza synchronizovaná s dýchaním. Naučte sa vykonávať tieto sekvencie pod vedením kvalifikovaného učiteľa jogy.

 

2. Pranayama (jogové dýchanie)

Pranayama je kontrolované dýchanie, ktoré dokáže pozoruhodne meniť náladu a energiu a vyčistiť myseľ. Dýchanie zohráva dôležitú úlohu v živote človeka, pretože pľúca sú schopné odstrániť z tela až 250 toxínov a nečistôt jednoduchým pravidelným dychovým cvičením pranayama.

Venujte 10 minút svojho času precvičovaniu jogových dychových cvičení. Jogové dýchanie je praktizované už tisícky rokov a preukázalo zlepšenie výkonu srdcovocievneho a dýchového aparátu, skvalitnenie schopnosti koncentrácie, pozornosti a pamäte. Naučte sa vykonávať tieto dychové cvičenia pod vedením kvalifikovaného učiteľa jogy.

 

3. Vytvorte si osobný priestor

Je dôležité vytvoriť si vlastný priestor, kde sa cítite pohodlne a kde si môžete každý deň sadnúť a v pokoji meditovať. Pravidelné vykonávanie meditačných cvičení na rovnakom mieste upevňuje a povznáša jeho vibrácie. Miesto si môžete vyzdobiť inšpirujúcimi textami, či obrázkami.

Pohodlne sa posaďte na stoličke, alebo s prekríženými nohami na zem tak, aby vaša chrbtica bola vystretá. Neležte. Meditujte v sede 20 minút dva razy do dňa.

 

4. Vykonávajte meditačné cvičenia pravidelne

Cvičenie vedie k dokonalosti. Ak cvičíte pravidelne, trénujete svoju myseľ dostať sa do meditačného stavu ticha a pokoja.

Urobte všetko preto, aby ste cvičili každý deň v rovnakú hodinu a rovnako dlhý čas. Ak sa cítite nepokojne, nevzdávajte to, pozorujte svoj nepokoj a dokončite svojich 20 minút cvičenia.

 

5. Vytvorte si svoju meditačnú mantru

„Som nikto, nič nechcem, nič nerobím.“ Meditácia môže byť nudná, pretože po prvý krát v živote, nechcete nič robiť, ani si myslieť. Meditácia ale nemusí fungovať, ani keď si k nej sadnete so zámerom, že od svojho cvičenia niečo očakávate.

Sadnite si k meditácii s vďakou a dobrovoľne. Myšlienky prichádzajú a odchádzajú, nepokúšajte sa ich zahnať ani ich kontrolovať – jednoduché pozorovanie bez akéhokoľvek odporu prinesú vášmu telu a mysli toľko potrebný pokoj a relaxáciu. Pamätajte, pozorované myšlienky sa prirodzeným spôsobom rozplynú, sú ako vlny oceánu, prichádzajú a odchádzajú.

 

6. Zredukujte príjem kofeínu, alkoholu a spracovávaných jedál

Výhody správneho cvičenia meditácie sa strácajú, ak nie je správnym spôsobom upravená strava a výživa. Kofeín narušuje spánok a spôsobuje stres a nepokoj, alkohol zhoršuje rovnováhu a stabilitu, spotrebúva hlavné elektrolyty a minerály dôležité pre nervovú a svalovú koordináciu. Spracovávané jedlá sú plné chemikálií a konzervačných prostriedkov.

Zredukujte príjem kofeínu a alkoholických nápojov, jedzte množstvo čerstvých a priemyselne nespracovávaných potravín.

 

7. Dajte svojmu meditačnému cvičeniu hodnotu.

Je dôležité ceniť si svoje meditačné cvičenia a dať im rovnakú dôležitosť ako dennej rutine športového tréningu.

Vypnite mobilné telefóny a odstráňte zo svojho meditačného priestoru všetko, čo by vás mohlo vyrušovať. Buďte stopercentne prítomní vo svojom meditačnom cvičení, pristupujte k nemu s úctou a vykonávajte ho uvedomele.

 

8. Nevzdávajte sa

Aj keď nevidíte hmatateľné výsledky a pochybujete o funkčnosti svojho cvičenia, nevzdávajte to. Mať pochybnosti je pozitívne. Harvardské štúdie dokázali, že ľudia, ktorí vykonávajú jogu a meditácie dlhodobo, majú omnoho viac génov, bojujúcich proti rôznym chorobám ako ľudia, ktorí nepraktizujú žiadnu formu relaxácie. Nazvali to „efekt relaxácie“

Nevzdávajte to! Cvičenie meditácie vás zvýhodňuje nespočetným množstvom nepostrehnuteľných spôsobov na rôznych úrovniach (fyzickej, psychickej, emocionálnej) – Stačí keď budete dôverovať!

Autor: Angela Sahota - The Art of Living Foundation

Zdroj: https://www.artofliving.org/in-en/meditation/meditation-for-you/meditation-boosts-sports-performance

(DK)